مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 4 مهر 1402 ساعت 10:402023-09-26اقتصادي

خبری خوش برای دریاچه نیمه جان ارومیه


در ماه های اخیر خبرهای نسبتا خوبی از وضعیت دریاچه ارومیه به گوش رسید و اعلام شده که دولت برنامه هایی را برای جان بخشی به این دریاچه در دستور کار دارد که یکی از این برنامه ها بهره برداری سد چپرآباد در ماه جاری است.

- در ماه های اخیر خبرهای نسبتا خوبی از وضعیت دریاچه ارومیه به گوش رسید و اعلام شده که دولت برنامه هایی را برای جان بخشی به این دریاچه در دستور کار دارد که یکی از این برنامه ها بهره برداری سد چپرآباد در ماه جاری است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در بازه زمانی 15 ساله شاهد کاهش 10 درصدی بارش ها بودیم.

افزایش دما روزانه باعث تبخیر 30 میلیون مترمکعب و سالانه 2 میلیارد مترمکعب از آب دریاچه ارومیه می شود.

در یکسال گذشته 60 درصد کاهش بارش برف در حوضه آبریز دریاچه ارومیه داشتیم، کاهش 10 درصدی سطح برف و 55 درصدی ارتفاع آن از جمله علل وضعیت حاد دریاچه ارومیه بشمار می رود.

درواقع تغییرات اقلیمی، افزایش دما، کاهش بارش بویژه برف، مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی و چاه های غیرمجاز عوامل اصلی وضعیت فعلی دریاچه ارومیه است.

علیرغم اینکه نباید توسعه کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه صورت می گرفت اما میزان اراضی کشاورزی از 390 هزار هکتار در سال 1377 به 520 هزار هکتار در سال 1398 رسیده است، 115 هزار چاه مجاز و غیرمجاز در حوضه آبریز د


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خبری خوش برای دریاچه نیمه جان ارومیه

خبری خوش برای دریاچه نیمه جان ارومیه