مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 14 مهر 1402 ساعت 11:352023-10-06اجتماعي

تهران/ کشف دست افزار سنگی با قدمت 50 تا 60 هزار سال


به نظر می رسد در دوران پارینه سنگی میانه، یعنی حدود 50 تا 60 هزار سال پیش، این منطقه از نظر تأمین نیازهای غذایی گروه های جمع آورنده غذا و شکارورز دارای آمادگی کافی بود.

- باستان شناسان در دهه 70 در تهران، دست افزار سنگی را پیدا کردند که قدمت آن 50 تا 60 هزار سال تخمین زده شده که در حقیقت، یک رنده سنگی است.

  به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، صادق ملک شهمیرزادی ـ باستان شناسی که این کهن اثر را یافته است، در مقاله ای، جزییات و محل این کشف را این گونه تشریح کرده است: سرزمین تهران از نظر جغرافیایی طبیعی و باستان شناسی به مثلثی اطلاق می شود که ضلع شمالی آن را بخشی از سلسله جبال البرز و دو ضلع دیگر آن را رودخانه های کرج و جاجرود تشکیل می دهند.

شاخه های پایانی این دره در نقطه ای واقع در حاشیه شمالی کویر مرکزی به هم می پیوندند و رأس های مثلث را می سازند و کهن ترین یافته های باستانی این مثلث نیز از نزدیک رأس آن که حوضه مسیله نامیده شده، به دست آمده است.

  جلگه وسیع و آبرفتی ورامین، که بخش وسیعی از این مثلث را تشکیل می دهد، خود مخروط افکنه رودخانه جاجرود است.

در جنوب غربی این جلگه، شاخه های پایانی رودخانه های کرج و جاجرود و رودخانه دیگری که از غرب وارد منطقه می شود و رودشور نام دارد، به هم می پیوندند و از طریق حوضه مسیله وارد دریاچه نمک مسیله می شوند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تهران/ کشف دست افزار سنگی با قدمت 50 تا 60 هزار سال

تهران/ کشف دست افزار سنگی با قدمت 50 تا 60 هزار سال