مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 30 مهر 1402 ساعت 10:452023-10-22سياسي

نبوغ معماری در کاروانسراهای خراسان جنوبی


خراسان جنوبی سرزمین کاروانسراهایی است که زمانی محل گذر مسافران مختلف برای سفر به استان های کشور بوده که معرف ذوق هنری و مهارت معماران، بنایان و استادکارانی است که در دوره های تاریخی ناهمگون و با توجه به نیازهای گوناگون، - باعلاقه فراوان در طریق تحول، تکامل، زیبایی و گسترش کاروانسراها کوشیده اند.

استان خراسان جنوبی دارای جاذبه های تاریخی گوناگون و فراوانی است که بخشی از این جاذبه ها شامل قلعه ها، کاروان سراها و آسیاب های موجود در این استان هستند.

کاروانسراها نمادهای عینی علم، فرهنگ، هنر، تجارت و جوانمردی هستند که حداقل از عصر هخامنشیان در مسیر راه های ارتباطی ساخته می شدند تا ضمن پناه دادن به مسافران خسته، مبادله کالا و فرهنگ را نیز بین جوامع بشری تسهیل کنند.

اغلب کاروانسراها در استان پهناور و کویری خراسان جنوبی را می توان به صورت بنایی با ایوان ها، حیاط مرکزی، ایوانچه هایی بر گرد حیاط، تالارهای چهار گوشه حیاط و اتاق هایی در پس ایوانچه ها تصور کرد که به خوبی نیاز کاروان ها را در مدت استراحت موقت فراهم کرده است.

کاروانسراها و رباط های برون شهری از جمله بناهای تاریخی فرهنگی محسوب می شوند که معمولا در مسیرهای کاروانی با اهداف مشخص و بیشتر توسط حاکمان یا بانیان خیراندیش ساخته و وقف شدند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نبوغ معماری در کاروانسراهای خراسان جنوبی

نبوغ معماری در کاروانسراهای خراسان جنوبی