مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 24 مهر 1402 ساعت 07:452023-10-16بين الملل

بحران غزه و چالش ارزش های غربی


اشاره در این نوشتار کوتاه سعی بر آن دارم تا چالش نظام های غربی در برابر ارزش های مورد ادعایشان را ترسیم و نشان بدهم تبعات برجسته تر شدن این فروکاست ارزشهای مذکور چیست و در آخرین پرده ی این چالش ها در بحران غزه چگونه رخ نمایی کرده است.

در اشاره کوتاهی به سوابق این چالش ها هم بصورت گذرا خواهم پرداخت اما پیش از اینها ارزشهای غربی که بر پیشانی غرب به عنوان سمبل ها و نمادهای تمدن غربی دستکم از قرن نوزدهم میلادی خود نمایی می کند را مرور می کنیم.

ارزش های غربی انواع دموکراسی ، حقوق بشر ، آزادی بیان و آزادی رسانه ها، حق اعتراض و انتقاد به حاکمیت ها ، عدم مداخله ی حاکمیت ها در زندگی خصوصی مردم و فردگرایی ( l individualisme)، حق دادرسی عادلانه و قوه قضاییه مستقل و سالم ، امنیت شغلی افراد فارغ از اعتقاد و باور و خط سیاسی ایشان و .

سیاهه ی بخش مهمی از ارزشهای غربی را تشکیل می دهند که نظام های دولت های اروپای غربی ( اعضای اتحادیه اروپا) و آمریکای شمالی ( کانادا و ایالات متحده آمریکا) خود را مفتخر به پیروی از این ارزشها بصورت نهادینه و قانونمند می دانند و به نظر می رسد الحق چنین ادعایی دستکم در مقایسه با سایر کشورهای دنیا تا پیش از بحران های چند دهه اخیر ادعایی نسبتا صادقانه و قابل اعتنا بوده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بحران غزه و چالش ارزش های غربی

بحران غزه و چالش ارزش های غربی