مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 12 مهر 1402 ساعت 15:052023-10-04سياسي

پرونده های کیفری در ایران چطور تشکیل می شوند؟


«مسائل مربوط به شروع تعقیب کیفری» یکی از موضوعات مطرحی است که در قانون به صورت مشخص به آن اشاره شده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، تشکیل پرونده و شروع آغاز دادرسی و تعقیب قضایی یکی از مباحث مطرح است که همواره از سوی مردم و حقوق دانان و اساتید دانشگاهی مطرح بود، موضوعی که به خوبی قانونگذار به آن پرداخته است و در قوانین و مواد گوناگون تشریح کرده است.

انجام تحقیقات مقدماتی در بین مراحل پنجگانه دادرسی از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا سنگ بنای دادرسی عادلانه در این مرحله نهاده می شود و سرنوشت پرونده بر اساس آن رقم می خورد.

در این مرحله از رسیدگی، وضعیت متهم روشن نیست و هنوز دلایل اتهام جمع آوری نشده است بر همین اساس از یک طرف احتمال نقد حقوق متهم و از سوی دیگر پاسخ به احساسات جریحه دار شده جامعه و تشفی خاطره بزه دیده انتظار به حقی است که بخشی از دغدغه کنشگران، تحقیقات مقدماتی را به خود اختصاص می دهد و به همین دلیل تحقیقات مقدماتی باید به صورت دقیق صورت پذیرد تا ضمن رعایت حقوق اصحاب دعوا و انتظارات جامعه تحقیقات انجام شده مبنای صحیح دادرسی عادلانه قرار گیرد.

دادسرا در اجرای وظیفه اصلی خود، از هر طریق که از وقوع جرمی مطلع شد، باید تعقیب کیفری را به جریان اندازد تا با جمع آوری دلایل و آثار جرم و جلوگیری از فرار م


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پرونده های کیفری در ایران چطور تشکیل می شوند؟

پرونده های کیفری در ایران چطور تشکیل می شوند؟