مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 15 مهر 1402 ساعت 22:162023-10-07ورزشي

جوان بوشهری که بدون آب، نخلستان را آبیاری می کند+ عکس


خبرگزاری فارس استان بوشهر- فاطمه مظفری پور: اگر مقصد خود را شهر آبپخش انتخاب کنید، به دیاری قدم خواهید گذاشت که سرتاسر در حصار نخل های هزار انگشت باقی مانده است، شهری که مردمش به طعم شیرین خرماهایش خو گرفته اند.

اما سایه این درختان هزاره تاریخ جنوب، اکنون در گیرودار آب است؛ این بار مشکل، کمبود آب نیست، بلکه هدر رفت آب است، مساله ای که سال هاست امان از دل نخل و نخل داران جنوب برده است.

آبیاری غرق آبی و پوسیدگی درختان نخل این درختان برای حیات به آبیاری نیاز دارند و نخلداران هم به طبع، آب موردنیاز درختان خود را زیر پای آنها روانه می کنند اما چالشی که این آبیاری، نخلداران را با خود درگیر کرده است، هدر رفت آب زیر درختان و درنتیجه پوسیدگی و قارچ زدن تنه و ریشه، رویش علف های هرز و ازبین رفتن عناصر ارزشمند خاک است.

سید محمد موسوی، که خود فرزند همنشین با دیار نخل و نخلستان ها است، با مطالعه معضل های آبیاری به روش غرق آبی به فکر آن افتاد تا اصل روش آبیاری را تغییر دهد و در نحوه باغداری، سنت شکنی کرده و راه جدیدی برای رفع موانع بهره وری ایجاد کند .

سیدمحمد برای شروع تحقیق خود، به سراغ نخلستان هایی رفت که با آبیاری قطره ای سعی در کنترل هدر رفت آب داشتند اما چالشی که این نوع آبیاری به همراه داشت، آبیاری به روش غرق آبی بود و تنها سود این ر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جوان بوشهری که بدون آب، نخلستان را آبیاری می کند+ عکس

جوان بوشهری که بدون آب، نخلستان را آبیاری می کند+ عکس