مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 11 مهر 1402 ساعت 00:002023-10-02بين الملل

وبگاه تحلیلی: آمریکا خاورمیانه را به چین باخته است


تحلیلی «اوراسیا ریویو» در یادداشتی با نگاهی انتقادی به نقش آمریکا در منطقه غرب آسیا، آن را رو به افول دانسته و مطرح کرد که کشورهای منطقه به ضرورت برقراری نظمی منطقه ای بدون نقش «سلطه گرا و اخلال گر» واشنگتن پی برده اند.

- در ادامه یادداشتی که در اوراسیا ریویو منتشر شده، آمده است: آمریکا در مدت حضور بی رقیبش در منطقه خاورمیانه، نه تنها نتوانست تدابیر جدیدی برای رسیدگی به مسائل منطقه ای و بهبود وضعیت نابسامان در منطقه بیندیشد، بلکه به بخشی از درگیری ها تبدیل شد تا به بهای به ویرانی کشاندن و آواره کردن ملت های منطقه، منافع خودش را پیش ببرد.

کشوری که در برهه ای تلاش کرد شکل عراق را به نمونه ای از نوسازی و دموکراسی تغییر دهد و در پی آزمودن ملت سازی لیبرال در افغانستان بود، نه تنها به اهدافش نرسید، بلکه وضعیت را بدتر از پیش کرد.

واشنگتن که همواره برای اجرایی کردن برنامه هایش با رقبای منطقه ای روبه رو می شد و کنار می آمد، حتی نتوانست روابط میان کشورهای آن را تسهیل کند.

اصلی ترین عاملی که خاورمیانه را به مطالبه استقلال از آمریکا سوق داده، بحران اعتماد به واشنگتن است بحران در روابط شورای همکاری خلیج فارس با قطر، روابط پرتنش میان تهران و ریاض و تلاش های ترکیه برای ظهور به عنوان یک قدرت، از مواردی است که می توان به آن اشاره کرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

وبگاه تحلیلی: آمریکا خاورمیانه را به چین باخته است

وبگاه تحلیلی: آمریکا خاورمیانه را به چین باخته است