مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 29 مهر 1402 ساعت 18:052023-10-21اقتصادي

در تار و پود فشتکه؛ روستای ملی حصیر


حصیربافی شغلی دیرین با قدمتی 5 هزار ساله در فشتکه از توابع بخش مرکزی شهرستان خمام است که با پیگیری های صورت گرفته و پتانسیل هنرمندان و شاغلان این عرصه به برند جغرافیایی صنایع دستی تبدیل شده و فشتکه روستای ملی حصیر نام گرفته است.

- محسن جهاندیده چوبری در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: حصیربافی شغلی کهن و دیرین در روستای فشتکه است که با تار و پود فرهنگ اهالی این روستا و روستاهای اطراف آن در شهرستان خمام عجین شده است.

وی با بیان اینکه مهمترین علت این مساله را وجود منابع گیاهی گالی که به عنوان مواد اولیه این فعالیت محسوب می شود می توان نام برد، افزود: 11 استان کشور حصیربافی انجام می دهند ولی این حرفه در گیلان با توجه به قرار گرفتن در حاشیه تالاب انزلی و سایر تالاب های استان که محیط رویش نیزارها و گیاه گالی که در زبان محلی به آن لی گفته می شود، رونق زیادی دارد.

جهاندیده در خصوص رونق حصیربافی در روستاهای خمام، تاکید کرد: این شهرستان از گذشته به عنوان محل عبور و مرور و شریان ارتباطی شمال به جنوب و شرق به غرب گیلان و استان های همجوار بوده و این مسئله در کنار مواد اولیه فراوان و نیروی انسانی ماهر و علاقه مند، بستر رونق این فعالیت را فراهم آورده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

در تار و پود فشتکه؛ روستای ملی حصیر

در تار و پود فشتکه؛ روستای ملی حصیر