مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 5 مهر 1402 ساعت 15:202023-09-27سياسي

هیئت منصفه تماشاچی دادگاه نیست


از آنجا که قوه قضاییه به عنوان یک نهاد حاکمیتی ممکن است تحت تاثیر ملاحظاتی غیرحقوقی قرار گیرد، تاسیس نهاد هیئت منصفه، موجب تضمین بی طرفی مرجع رسیدگی کننده به جرایم سیاسی و مطبوعاتی است.

- پس از اعلام نظر هیئت منصفه، دادگاه در خصوص مجرمیت یا برائت متهم اتخاذ تصمیم نموده و طبق قانون مبادرت به صدور رأی می نماید.

  مطابق تبصره 2 ماده مرقوم در صورتی که تصمیم هیئت منصفه بر بزهکاری متهم باشد، دادگاه می تواند پس از رسیدگی رأی بر برائت صادر کند.

  فلسفه وضع و تاسیس نهاد هیئت منصفه از منظر دادرسی عادلانه بر دو رکن استوار است:   1) امکان مشارکت عامه مردم در فرایند دادرسی های کیفری به ویژه در جرایم سیاسی و مطبوعاتی که جنبه عمومی آن غلبه دارد را فراهم می کند.

  2) از آنجا که قوه قضاییه به عنوان یک نهاد حاکمیتی ممکن است تحت تاثیر ملاحظاتی غیرحقوقی قرار گیرد، تاسیس نهاد هیئت منصفه، موجب تضمین بی طرفی مرجع رسیدگی کننده به جرایم سیاسی و مطبوعاتی است.

  متاسفانه روز گذشته هیئت عمومی دیوان عالی کشور با نادیده انگاشتن فلسفه وضع نهاد هیئت منصفه و در مقام رفع اختلاف رای شعبه 26 دیوان عالی کشور که معتقد است: نظر هیئت منصفه مبنی بر بی گناهی متهم برای دادگاه کیفری یک لازم الاتباع نیست و نظر مخالف آن در شعبه 17 دیوان که معتقد است: نظر هیئت منصفه مبنی ب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

هیئت منصفه تماشاچی دادگاه نیست

هیئت منصفه تماشاچی دادگاه نیست