مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 25 آبان 1402 ساعت 00:202023-11-15حوادث

از شهر «اشکانی ها» چه کشف شد؟


باستان شناسان پس از بررسی و پیمایش بخش هایی از محوطه باستانی «شهر قومس» در دامغان، آسیاب، کانال­ های آبرسانی، کوره­ های سفال گری و سرداب­ های ذخیره آذوقه را شناسایی کردند.

- باستان شناسان پس از بررسی و پیمایش بخش هایی از محوطه باستانی شهر قومس در دامغان، آسیاب، کانال­ های آبرسانی، کوره­ های سفال گری و سرداب­ های ذخیره آذوقه را شناسایی کردند.

همچنین، شواهد سطحی گسترده­ ای از استقرار پیش­ از تاریخی در مرکز این شهر به دست آمد که از نظر زمانی به حدود 4400 تا 3500 قبل از میلاد برمی گردد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، محوطه باستانی موسوم به شهر قومس در حدود 30 کیلومتری غرب دامغان در استان سمنان واقع شده است که نخستین بار در دهه 1350 هیأت بریتانیایی در آن کاوش هایی داشت.

براساس یافته ها و کاوش های باستان شناسی قومس استقراری بزرگ از دوره اشکانی است که گمان می ­رود همان شهر صددروازه ، یا آنگونه که در منابع یونانی آمده هکاتوم­پیلوس ، یکی از پایتخت­ های این سلسله ایرانی باشد.

بر اساس شواهد باستان ­شناسی، این محوطه در دوره ساسانی چندان مورد استفاده نبود، ولی در دوره سلجوقی تا حمله مغول آباد و رو به گسترش بوده است.

مساحت عرصه باستانی شهر قومس (شامل هر دو استقرار دوره اشکانی و سلجوقی) به دست ­کم 700 هکتار بالغ می­ شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از شهر «اشکانی ها» چه کشف شد؟

از شهر «اشکانی ها» چه کشف شد؟