مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 22 آبان 1402 ساعت 12:362023-11-13اقتصادي

ارزبری شدید واردات دانه های روغنی را چطور می توان مهار کرد


حدود 90 درصد روغن مصرفی مردم از طریق واردات تامین می شود و رشد قیمت های جهانی هم میزان خروج ارز از کشور را برای تأمین دانه های روغنی، هر روز بیشتر می کند، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سالانه تنها 10 درصد نیاز کشور به دانه های روغنی از داخل تامین بقیه از خارج کشور وارد می شود، رشد قیمت های جهانی کالا هم عاملی برای خروج بیشتر ارز از کشور شده است، در این میان برنامه های افزایش تولید دانه های روغنی در داخل هم تاثیری در افزایش تولید نداشته است و ارز زیادی صرف واردات این محصول می شود.

سالانه حدود 10 تا 16 میلیارد دلار ارز برای تامین کالاهای اساسی از کشور خارج می شود که تقریبا 25 درصد آن مربوط به واردات روغن است و هرچه قیمت های جهانی بالاتر می رود، میزان خروج ارز بیشتر می شود.

    بلومبرگ امروز گزار ش داد که قیمت دانه روغنی سویا برای تحویل درماه ژانویه 4 دلار افزایش یافت و به 1351 دلار رسید، این افزایش قیمت در روزهای گذشته هم بارها تکرار شده است.

رشد قیمت ها در دوران کرونا و آغاز جنگ روسیه و اوکراین تا دو برابر هم بالا رفت، این دو کشور مهم ترین تولید کنندگان دانه روغنی در جهان هستند.

پس از این دو اتفاق اغلب کشورها برنامه خود را برای تولید کالاهای اساسی از جمله دانه های روغنی در داخل متمرکز کرده اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

ارزبری شدید واردات دانه های روغنی را چطور می توان مهار کرد

ارزبری شدید واردات دانه های روغنی را چطور می توان مهار کرد