مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 10 آبان 1402 ساعت 16:452023-11-01بين الملل

خشت به خشت از کمپ نظامی آمریکایی ها تا موزه مدرسه همدان


خبرگزاری فارس-همدان؛ سولماز عنایتی: از موزه نه! از مدرسه می گویم، مدرسه ای با نام کنونی پرطمطراق و سابقه طولانی تاریخی که به سال 1284 می رسد و رد پای آمریکایی ها.

مدرسه درست وسط شهر همدانا بنا شده اما پای آمریکایی ها به واسطه خرید زمین و ساخت و تجهیزش در میان است، چرا و چطورش بماند اما دارالفنون همدان، مدرسه و کمپ نظامی و دفتر حاکم شهر بود و گویی چندکاربرده تلقی می شد.

به عبارتی مدرسه کهن این دیار از زمان احداث تا همین حالا کلی کاربری داشته، کمپ نظامی، کنسولگری، بخشی از دفتر حاکم همدان و مدتی هم دانشسرا و نهایتا 80 سالی است که تنها عنوان مدرسه را یدک کشیده و لابد دانش آموزانش شهره شهر شدند.

موزه نه! اما مدرسه آمریکایی ها و بعد از نقل و انتقال به وزارت فرهنگ مدرسه ابن سینا، گنجینه ای است از اسرار و خاطرات؛ خشت به خشت اش رد دانش آموزان همدانی دارد، همان هایی که یحتمل امروز لباس وزارت و صدارت پوشیدند و دلشان پَر می کشد برای هم زبانی و وقت گذرانی در حیاط دنگال مدرسه تاریخی.

از خشت به خشت، از درختان تنومند و سر به فلک کشیده، از کلاس به کلاس و وجب به وجبش که بپرسی قدیم و ندیم را فریاد می کند درست مثل یک موزه اما موزه نه! مدرسه است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

خشت به خشت از کمپ نظامی آمریکایی ها تا موزه مدرسه همدان

خشت به خشت از کمپ نظامی آمریکایی ها تا موزه مدرسه همدان