شنبه، 13 آبان 1402 ساعت 11:202023-11-04دانش

«هابل» یک عکس فرابنفش منحصربه فرد از سیاره مشتری گرفت

«تلسکوپ فضایی هابل» عکس منحصربه فردی را از سیاره مشتری گرفته است که آن را در طول موج فرابنفش نشان می دهد.

- تلسکوپ فضایی هابل عکس منحصربه فردی را از سیاره مشتری گرفته است که آن را در طول موج فرابنفش نشان می دهد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا و به نقل از ناسا، عکس تازه منتشرشده تلسکوپ فضایی هابل ، سیاره مشتری را در ترکیب رنگی از طول موج های فرابنفش نشان می دهد.

این منظره از سیاره غول پیکر گازی که به مناسبت رسیدن مشتری به مقابله (Opposition) منتشر شده، شامل طوفان بزرگی به نام نقطه سرخ بزرگ (Great Red Spot) است.

مقابله زمانی رخ می دهد که سیاره و خورشید در دو طرف آسمان قرار بگیرند.

اگرچه طوفان برای چشم انسان سرخ رنگ به نظر می رسد اما در این عکس فرابنفش، تیره تر به نظر می آید زیرا ذرات مه در ارتفاع بالا نور را در این طول موج ها جذب می کنند.

مه های قطبی متمایل به سرخ و مواج به دلیل تفاوت در اندازه ذرات، ترکیب یا ارتفاع، اندکی کمتر از این نور را جذب می کنند.

داده های مورد استفاده برای ایجاد این عکس فرابنفش، بخشی از کار هابل هستند که منظومه ابرطوفان پنهان مشتری را بررسی می کند.

پژوهشگران قصد دارند با استفاده از داده های هابل، از ابرها نقشه برداری کنند تا تعریفی را از ساختارهای سه بعدی ابر در جو مشتری ارائه دهند.

«هابل» یک عکس فرابنفش منحصربه فرد از سیاره مشتری گرفت