مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 27 آبان 1402 ساعت 13:252023-11-18اجتماعي

«گویجه بئل» کاروانسرای جهانی با معماری مناطق کوهستانی


کاروانسرای «گویجه بئل» اهر، کاروانسرایی با معماری منحصر به فرد و مخصوص مناطق کوهستانی است که در سالجاری در فهرست سازمان یونسکو قرار گرفت و ثبت جهانی شد.

- ایسنا/آذربایجان شرقی کاروانسرای گویجه بئل اهر، کاروانسرایی با معماری منحصر به فرد و مخصوص مناطق کوهستانی است که در سالجاری در فهرست سازمان یونسکو قرار گرفت و ثبت جهانی شد.

کاروانسرای گویجه بئل (کاروانسرا شاه عباسی) یکی از چندین کاروانسراهای دوره صفویه است که در زیباترین نقطه آذربایجان شرقی و در دل کوه های سربه فلک کشیده و برفگیر گوئجه بئل جاده اهر-تبریز(محدوده شهرستان های اهر و هریس) واقع شده است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، معماری منحصر به فرد این کاروانسرا مختص مناطق کوهستانی با زمستان های سخت و برفی است.

این کاروانسرا با قدمت تاریخی دارای مهندسی و معماری منحصر به فرد در مساحتی بیش از 2000 متر مربع و یکی از شاهکارهای دوره صفوی محسوب می شود.

کاروانسرا گویجه بئل 20 آذر ماه سال 1379 با شماره 2920 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید و با پیگیری های مستمر مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی طی سال های اخیر نیز به همراه 53 کاروانسرای دیگر کشور در سال جاری در فهرست یونسکو ثبت جهانی شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«گویجه بئل» کاروانسرای جهانی با معماری مناطق کوهستانی

«گویجه بئل» کاروانسرای جهانی با معماری مناطق کوهستانی