مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 4 آبان 1402 ساعت 12:352023-10-26اقتصادي

7 نان محلی پرطرفدار مازندرانی / نان هایی که ثبت ملی شدند


«گاتا»، «کچیله نون»، «پنجه کش»، «دَلَه دَکُرده نون»، «کِلانی»، «قالاج» و «کَلَن»، نام هفت نان محلی استان مازندران است که از زمان های گذشته تا امروز در شهرهای مختلف این استان پخته می شوند و در فهرست میراث ناملموس کشور نیز به ثبت رسیده اند.

- گاتا ، کچیله نون ، پنجه کش ، دَلَه دَکُرده نون ، کِلانی ، قالاج و کَلَن ، نام هفت نان محلی استان مازندران است که از زمان های گذشته تا امروز در شهرهای مختلف این استان پخته می شوند و در فهرست میراث ناملموس کشور نیز به ثبت رسیده اند.

نان های محلی گاتا، کچیله نون، دله دَکُرده نون و پنجه کش به ترتیب با شماره های ثبت 2217، 2219، 2222 و 2223 در دی ماه 1399 در فهرست ملی میراث ناملموس به ثبت رسیده اند.

طوبی اصانلو ـ مسئول ثبت آثار ناملموس استان مازندران ـ در گفت وگو با ایسنا، درباره این هفت نان محلی و طرز تهیه آن ها توضیحاتی داد که در ادامه می خوانید: نان شیرینی محلی گاتا  این نوع نان یا شیرینی سنتی یادگار کارگران اتریشی و دانمارکی است که در سال 1306 تا 1316 خورشیدی طبق قراردادی برای ساخت راه آهن به سوادکوه آمده بودند، در آن زمان روستاییان منطقه ارتباط بسیار خوبی با آن ها برقرار کردند و به سبب همین ارتباط، پخت این نوع شیرینی را یاد گرفتند و تاکنون هم یاد آن ایام را زنده نگه داشته اند و پخت این نان را همچنان در


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

7 نان محلی پرطرفدار مازندرانی / نان هایی که ثبت ملی شدند

7 نان محلی پرطرفدار مازندرانی / نان هایی که ثبت ملی شدند