مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 26 آبان 1402 ساعت 12:112023-11-17فرهنگي

پای صحبت بزرگان مازندرانی و چرخی در آداب و سنن بومی


سرویس فرهنگی مازندران یکی از استان های زیبا و سرسبز کشورمان است که دارای مراسم و آیین های بومی و محلی زیادی بوده که برخی از این آداب و رسوم مخصوص زنان و مادران مازندرانی است.

اگر پای صحبت های مادربزرگ ها و مادران مازندرانی بنشینید، آیین ها و رسومی را خواهید شنید که خیلی شیرین خواهد بود که قصد داریم به برخی از این آداب و رسومی که در حال فراموشی  است، بپردازیم.

شعبانعلی بخشی کارشناس فرهنگ بومی محلی مازندران در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه فرهنگ، آیین و سنت های مازندران قدمتی چند هزار ساله دارد، اظهار کرد: در گذشته آیین ها و مراسم های مختلفی وجود داشته که نسل به نسل در بین زنان ما چرخیده   تا بتوانند این آداب و رسوم را حفظ کنند.

وی خاطرنشان کرد: زنان مازندرانی در بخش های مختلفی مانند غذا، مراسم و مشاغل آداب خاصی داشتند که در ادامه به برخی از این آداب و رسوم ویژه زنان مازندران بوده می پردازیم.

مراسم دندون سَری: این آیین زمانی برگزار می شود که پس از گذشتن چند ماه از به دنیا آمدن نوزاد اولین نشانه های دندان در دهان آن ظاهر می شود در این مراسم مادر، همسایه ها و اقوام را دعوت کرده و با درست کردن  باکِلِه پَتِه و لوبیا پَتِه   از مهمانان پذیرایی کرده و در این جشن از خداوند به خاطر فرزند سالم شکرگزاری می کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پای صحبت بزرگان مازندرانی و چرخی در آداب و سنن بومی

پای صحبت بزرگان مازندرانی و چرخی در آداب و سنن بومی