مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 19 آبان 1402 ساعت 18:452023-11-10سياسي

موسیقی مردم پسند چگونه در ایران شکل گرفت؟


در دوره قاجار به واسطه غرب گرایی پادشاهان، هنر موسیقی تغییر عمده می کند چراکه سفرهای شاهان قاجار به فرنگ و آمدن هیئت های مختلف فرهنگی از اروپا به ایران سرآغاز تاثیرپذیری پنهان و آشکار موسیقی ایرانی می شود.

-     عصر ایران؛ نیوشا مزیدآبادی - هنر موسیقی نه فقط در ایران که در همه جای دنیا سبک ها و گونه های مختلفی دارد که به فراخور اتفاقات تاریخی- اجتماعی و حتی گاهی به مدد یک جریان سیاسی شکل گرفته اند و رفته رفته با تداوم و استمرار به ژانری مجزا با ویژگی های ژانری خود تبدیل شده اند.

 اساسا همین ویژگی های ژانری است که بخشی از هنر را از دیگری متمایز می کند و مهر خاص آن ژانر را بر پیشانی اش می گذارد.

اما مسلما همان طور که هنر ترکیب پیچیده ای از عوامل متعدد تاریخی است، باید آن را پدیده ای تاریخی، مشروط و تولید شده بدانیم که به عده ای نابغه فطری از آسمان الهام نمی شود.

 در این بین ایران ضمن برخورداری از خاستگاه اجتماعی خاص و نیز پیشینه تاریخی پر تب و تابش به منوال دیگر کشورها از هنر غرب و مدرنیته غربی به خصوص در دوره ناصری و انقلاب مشروطه و پس از آن، یعنی دوران حکومت پهلوی دوم، تاثیر بسیار پذیرفته است.

 با این تفاسیر اگرچه گونه های متفاوت موسیقی وجود دارد و موسیقی شهرهای مختلف و روستاها از هم متمایز می شوند، اما براساس آنچه از اولین


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

موسیقی مردم پسند چگونه در ایران شکل گرفت؟

موسیقی مردم پسند چگونه در ایران شکل گرفت؟