مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 27 آذر 1402 ساعت 09:502023-12-18اجتماعي

تنکابن یا شهسوار، مسئله این است!


قدیمی ها و اکثر ساکنان و تبعه دور و اطراف و حتی اکثر پایتخت نشینان، آن را به نام شهسوار می شناسند، نام آن اما تنکابن است.

همانند فردی است که یک اسم شناسنامه ای و یک اسم مستعار داشته باشد؛ - سال هاست این منطقه میان این 2 نام گیر کرده و حتی گاهی عناوین آن سبب گمراهی می شود.

تنکابن یا شهسوار نام یکی از شهرستان های غربی استان مازندران است که سال تولدش بنابر مستندات کتب تاریخی به حوالی قرن هفتم هجری قمری بازمی گردد؛ هرچند که برخی روایات اندکی قبل یا بعد را نیز گزارش کرده اند اما ناگفته نماند که پیشینه تاریخی سکونت گاهی کشف شده در این منطقه به گواه آثار تاریخی روستای لاکتراشان بخش مرکزی این شهرستان، دوره قبل از اسلام و هزاره یکم قبل از میلاد است.

درباره مختصات و مشخصات تنکابن ذکر چند نمونه کافیست چراکه توصیف همه آن ها در این گزارش نمی گنجد؛ مساحت کنونی تنکابن 1740 کیلومترمربع است و حدود 40 کیلومتر نوار ساحلی دارد.

گویش مردم منطقه، معجونی از لهجه های گیلکی و مازنی است به طوری که نه کاملا به گیلان شباهت دارد و نه به مازندران.

پیش تر این منطقه، حدفاصل شهر رویان در شهرستان نور تا شهرستان رودسر در استان گیلان را شامل می شد اما شهسوار یا تنکابن امروز با سال های دور تفاوت های زیادی دارد؛ گویی تنکابن همچون والدی است که فرزندانش پس از استقل


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تنکابن یا شهسوار، مسئله این است!

تنکابن یا شهسوار، مسئله این است!