مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 21 آذر 1402 ساعت 01:552023-12-11اقتصادي

توافق ایران و کوبا برای ساخت یک واکسن تازه و مشترک


تجربه درخشان همکاری با کوبایی ها در تولید واکسن قرار است تکرار شود؛ این بار با واکسنی تازه و البته مشترک.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک ، از جمله فراز های شیرین در دوران پر التهاب و البته تلخ کرونا برای کشورمان، تولید واکسن بیماری ناشی از آن، کووید 19 در ایران بود.

اتفاقی که در ابعاد قابل توجهی رقم خورد و به تولید طیف قابل توجهی از واکسن ها منجر شد که یکی از آن ها به جهاتی متفاوت از دیگر واکسن های تولیدی بود؛ بازتولید نخستین واکسن کوبایی برای این بیماری در ایران با نام پاستوکووک .

واکسنی دوگانه که یکی از نوابغ جهان در عرصه تولید واکسن، مدیر موسسه فینلای کوبا آن را بر پایه واکسن کزاز ساخت و در نتیجه آن هایی که برای مقابله با کووید19، این واکسن را تزریق کرده اند، هم در مقابل این بیماری همه گیر شده در جهان مصونیت نسبی یافته اند و هم در بازه ای حدود ده سال در مقابل کزاز مصون هستند.

سوبرانا-02 یا آنچه بعد از انتقال دانش فنی و برخی ملزومات جانبی تولیدش از کوبا به ایران، در زیرمجموعه انستیتو پاستور ایران ساخته شد و به این دلیل پاستوکووک (مخفف Pasteor Institute Covid19 vaccine) نام گرفت، واکسن کونژوگه است که در ساختش از توکسویید کزاز بهره گرفته شده تا تحریک پذیری بالاتر سیستم ایمنی را به دنبال داشته باشد و آنقدر پلتفرم تولید انعطاف پذیری دارد که به سرعت موفق به


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

توافق ایران و کوبا برای ساخت یک واکسن تازه و مشترک

توافق ایران و کوبا برای ساخت یک واکسن تازه و مشترک