مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 14 آذر 1402 ساعت 21:002023-12-05اقتصادي

تاثیر افزایش قیمت مواد غذایی بر هزینه زندگی ایرانیان


شوک های قیمتی خوراکی ها تاثیر بالاتری بر روستاییان گذاشته است - به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از روزنامه اعتماد، نتایج یک پژوهش مستقل درباره تاثیر افزایش قیمت مواد غذایی بر هزینه زندگی خانوار های ایرانی نشان می دهد که کالایی به نام نان در صدر هزینه زندگی خانوار های شهری و روستایی قرار داشته است.

موضوع مهم دیگر این تحقیق این است که شوک های قیمتی محصولات غذایی، تاثیر بالاتری بر هزینه زندگی خانوار های روستایی نسبت به شهری می گذارد.

ضمن اینکه افزایش قیمت خوراکی ها، به طور مستقیم به سبد خانوار های دهک های اول تا چهارم هجوم می برد و این تاثیر ات به طور یکسان نیست.

این پژوهش توسط صادق خلیلیان، محمد کیانی، حامد نجفی و محمدحسن وکیل پور از استادان دانشگاه تربیت مدرس انجام شده و در نشریه علمی تحقیقات اقتصادی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران منتشر شده است.

نویسندگان بیان کرده اند که هرچه سهم هزینه غذا بیشتر باشد، احتمال دسترسی یک خانوار به غذا پایین تر می آید، چرا که قیمت غذا یکی از مهم ترین دغدغه های خانوار ها در کشور های در حال توسعه است که گاهی اوقات در اثر عوامل برون زا افزایش می یابد و نگرانی های جدی را به وجود می آورد.

افزایش قیمت غذا اثرات گوناگونی را از جنبه های اقتصادی و اجتماعی به خصوص بر دهک های پایین درآمدی بر جای خواهد گذاشت که چ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تاثیر افزایش قیمت مواد غذایی بر هزینه زندگی ایرانیان

تاثیر افزایش قیمت مواد غذایی بر هزینه زندگی ایرانیان