مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 8 آذر 1402 ساعت 12:302023-11-29دانش

محققان دانشگاه تهران روش جدیدی در مطالعات مرتبط با آب و هوای فضا ارائه کردند


عضو هیأت علمی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران بر اساس تلفیق داده های ماهواره ای با یک مدل تجربی ترموسفری و با استفاده از روش «کالمن فیلتر» گروهی، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، سعید فرزانه، عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی دانشگاه تهران، روش نوینی را برای پیش بینی چگالی خنثی ترموسفر در شرایط طوفان ژئومغناطیسی ارائه کرده است.

فرزانه در توضیح این روش گفت: روش ارائه شده بر اساس تلفیق داده های ماهواره ای با یک مدل تجربی ترموسفری با استفاده از روش کالمن فیلتر گروهی (Ensemble Kalman Filter) است، که ترکیبی از تکنیک های داده گواری و کالیبراسیون مدل را شامل می شود.

وی افزود: اصطلاح چگالی خنثی ترموسفر، به میزان ذرات خنثی در اتمسفر فوقانی، با ارتفاع 100 الی 2000 کیلومتر از سطح زمین اشاره دارد که اندازه گیری دقیق این مشخصه اتمسفری، نقش حیاتی در تعیین و پیش بینی مدارهای فضاپیما یا ورود آن ها به جو زمین ایفا می کند.

فرزانه در توضیح چگونگی دستیابی به این روش نوین خاطرنشان کرد: در این تحقیق، مدل تجربی NRLMSISE-00 به عنوان مدل پس زمینه مورد استفاده قرار گرفته است و کالیبراسیون مدل، توسط مشاهدات چگالی خنثی حاصل از شتاب سنج های ماهواره ای در مسیر مأموریت هایی چون CHAMP، GRACE و Swarm انجام شده است


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

محققان دانشگاه تهران روش جدیدی در مطالعات مرتبط با آب و هوای فضا ارائه کردند

محققان دانشگاه تهران روش جدیدی در مطالعات مرتبط با آب و هوای فضا ارائه کردند