مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 4 آذر 1402 ساعت 10:052023-11-25اقتصادي

«داویجان» روستای ملی مُرواربافی


روستای داویجان با جمعیت 1800 نفر از توابع بخش مرکزی، دهستان موزاران و در کیلومتر هفت جاده ملایر به اراک واقع شده است؛ وجه تسمیه داویجان به معنی محلی است که بین دو رود واقع شده یا محل تلاقی دو رود را می گویند.

- ایسنا/همدان روستای داویجان با جمعیت 1800 نفر از توابع بخش مرکزی، دهستان موزاران و در کیلومتر هفت جاده ملایر به اراک واقع شده است؛ وجه تسمیه داویجان به معنی محلی است که بین دو رود واقع شده یا محل تلاقی دو رود را می گویند.

این مکان به علت استعداد، توانمندبودن زمین و دسترسی آسان به آب، محل مناسبی برای سکونت و کشاورزی است؛ قدمت روستا با توجه به بررسی های باستان شناسی و وجود اسناد تاریخی به دوران مس و سنگ و سده های اولیه اسلامی برمی گردد.

عمده درآمد مردم روستا از طریق کشاورزی و صنایع دستی مُرواربافی است همچنین در روستای داویجان تعدادی کارگاه پخت نان و کلوچه محلی وجود دارد اما هنر مطرح روستا، مرواربافی است و فعالان این رشته از بین پیشکسوتان، جوانان، مردان، بانوان و حتی کودکان هستند.

روستای داویجان مهمترین مرکز کشت و تولید محصولات مرواربافی در کشور است، بدین لحاظ با رأی نهایی پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی در ابتدای آذرماه 1400 به عنوان روستای ملی ثبت شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«داویجان» روستای ملی مُرواربافی

«داویجان» روستای ملی مُرواربافی