مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 1 آذر 1402 ساعت 15:002023-11-22بين الملل

جمعه سیاهی که فرهنگ و اقتصادمان را سیاه می کند


به عقیده یک جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی، بلک فرایدی با تشویق مردم به خرید کاذب باعث مصرف گرایی شده و در نتیجه اقتصاد کشور را بیشتر تحت فشار قرار می دهد.

- فارس پلاس؛ دیگر رسانه ها - ایرنا نوشت: بلک فرایدی یا جمعه سیاه مانند لکه جوهر روی کاغذ سفید در سطح جهانی در حال گسترش است.

اکنون از 195 کشور جهان تخمین زده می شود که 50 تا 60 درصد از کشورها جمعه سیاه را جشن می گیرند.

به عنوان مثال، در میان کشورهای اروپایی بریتانیا، فرانسه و آلمان در سه تا چهار سال گذشته شروع به پذیرش جمعه سیاه در فرهنگ خرید خود کردند.

کشورهای آمریکای جنوبی و مرکزی نیز تبلیغ جمعه سیاه را آغاز کرده اند.

جمعه سیاه که نشأت گرفته از کشورهای غربی است، اکنون در کشورهای آسیایی و خاورمیانه از جمله ایران نیز با عناوینی چون حراجمعه و نظایر آن به مفهومی آشنا تبدیل شده است.

امروزه خرده فروشان آنلاین ایرانی در آخرین جمعه ماه نوامبر میلادی - جمعه اول آذرماه - کمپین های تخفیفی ارائه می دهند و مردم نیز به بهانه تخفیف بیشتر در این روز خرید می کنند.

ناگفته نماند که هیچ کس با تخفیف مشکلی ندارد و خرید از حراجی برای همه لذت بخش است اما مسئله اینجاست که جمعه سیاه در ایران هیچ شباهتی به بلک فرایدی ندارد و به عقیده جامعه شناسان و آسیب شناسان، کمپین های تبلیغاتی جمعه سیاه آسیب های


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جمعه سیاهی که فرهنگ و اقتصادمان را سیاه می کند

جمعه سیاهی که فرهنگ و اقتصادمان را سیاه می کند