خودروسازی ایران کوتوله پرور استمحمد بحرینیان پژوهشگر حوزه صنعت در مصاحبه خود با اسماعیل شجاعی در برنامه تالار گفت و گو با بیان نمونه هایی از کشورهای شرق آسیا الگوهای توسعه در این کشور را بیان می کند. وی در ادامه به ریشه های عدم توفیق ایران در صنعت خودرو می پردازد و به بیان برخی علل ناکامی ایران در این صنعتی اشاره می کند. چه شد شرق در مسیر توسعه قرار گرفت؟ محمد بحرینیان می گوید بر اساس تعریف سازمان ملل، توسعه حاصل تعامل نسبتا پیچیده ی عوامل مختلف سیاسی اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگیست که تنها با چیدمان خاص از مجموعه ی این عوامل تبدیل به توسعه صنعتی می شود و در نهایت استراتژی توسعه صنعتی به چگونگی تنظیم این چیدمان مربوط می شود. این پژوهشگر حوزه صنعت معتقد است برای حرکت در مسیر توسعه، اول باید درک درستی از موقعیت خود داشته باشیم. وی اضافه می کند، شفافیت سندهای توسعه و قانون گذاری مبتنی بر نظرات کارشناسی در کشورهای کره جنوبی، سنگاپور، مالزی و چین آنها را به توسعه و پیشرفت رسانده است. وی در همین رابطه می گوید: کره جنوبی در گام اول، مفاهیم اساسی و پایه صنعت مدرن را تعریف کرد و هنوز بعد از هفتاد سال همان مسیر را پیگیری می کند. در منطق توسعه عوامل زمین، نیروی انسانی، محیط زیست و منابع مالی نباید به بازار سپرده شود. برچسب ها: |
آخرین اخبار سرویس: |