مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 22 آذر 1402 ساعت 19:252023-12-13سياسي

کشف قلم یک هزار و 400 ساله در کاوش های باستان شناسی


سرپرست فصل اول کاوش های باستان شناسی گفت: مهمترین شی کشف شده در این کاوش، قلمی 1400 ساله و از جنس نی است که هنوز بقایای مرکب بر روی آن وجود دارد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه گردشگری خبرگزاری فارس؛  محمدرضا نعمتی سرپرست فصل اول کاوش های باستان شناسی در غار زل هستیجان از توابع شهرستان دلیجان این مطلب را در پنل تخصصی نشست میراث در خطر ایران، در پرتو اسناد نوشتاری و مدارک نویافته از غارهستیجان-استان مرکزی که به ریاست داریوش اکبرزاده عضو هیأت علمی پژوهشگاه و سجاد علی بیگی رییس پژوهشکده باستان شناسی برگزار شد مطرح کرد.

او با اشاره به یافته های اخیر و آنچه در طول سال ها از این غار به غارت رفته است، افزود: طبق صحبت هایی که با افراد مختلف در طول مدت کاوش داشتم دریافتم این یافته ها بخش کوچکی از اسنادی است که به خارج از کشور رفته است و حتی برخی می گفتند که اسناد غار را با گونی برده اند و در کاشان به فروش رساندند که این اقدامات بیشتر در سال های  55 تا 70 انجام شده است و در حتی دیده شده 20 تا 30 تیم یکجا به صورت غیر مجاز حفاری می کردند.

این باستان شناس افزود: این غار در حدود 70 سال گذشته بارها مورد دستبرد حفاران غیرمجاز قرار گرفته و بسیاری از چرم نوشته های آن به خط پهلوی ساسانی غارت شده، تعداد زیادی از این چرم نوشته ها در دانشگاه های آمریکا و آلمان، مجموعه ه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف قلم یک هزار و 400 ساله در کاوش های باستان شناسی

کشف قلم یک هزار و 400 ساله در کاوش های باستان شناسی