مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 23 آذر 1402 ساعت 18:112023-12-14سياسي

آیت الله جوادی آملی: غیرت رکنی لازم برای فرد و جامعه است


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از قم، آیت الله جوادی آملی امروز در جلسه درس اخلاق هفتگی در مسجد اعظم قم به شرح حکمت 124 نهج البلاغه پرداخت و گفت: در حکمت 124 نهج البلاغه آمده است که امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: غَیْرَهُ الْمَرْأَهِ کُفْرٌ، وَ غَیْرَهُ الرَّجُلِ إِیمَانٌ ؛ غیرت از فضایل اخلاقی است، اگر به جا مصرف شود، ایمان است و اگر به جا مصرف نشود برخلاف ایمان خواهد بود.

 وی بابیان اینکه ائمه اطهار(ع) ما را به غیور بودن توصیه کردند، اظهار داشت: غیرت از چند مطلب علمی تشکیل شده یعنی هرچند یک واژه است اما به سه اصل متکی است: اصل اول اینکه انسان غیور از مرز خود تجاوز نمی کند، بیرون مرز خود را نگاه نمی کند، به خانه و اتومبیل و مغازه دیگری نگاه نمی کند، اینکه در بیانی دیگر آمده است که مَا زَنَی غَیُورٌ قَطُّ بدین معناست که هیچ مرد غیرتمندی از مرز خود خارج نمی شود و اگر کسی از مرز خود تجاوز کند، بی غیرت است.

استاد تفسیر قرآن بیان داشت: اصل دوم این است که هیچ انسان غیرتمندی اجازه نمی دهد که به حرم و حریم او تجاوز شود، اگر کسی سنگی به سمت کشور شما یا خانه شما انداخت رُدُّوا الحَجَرَ مِن حَیثُ جاءَ .

وی خاطرنشان کرد: بنابراین غیرت یک امر ثواب دار مصطلح نیست، نظیر فضایل اوصاف و کرامات عادی نیست، بلکه یک امر رکنی است هم برای فرد و هم برای جامعه؛ چه خان


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیت الله جوادی آملی: غیرت رکنی لازم برای فرد و جامعه است

آیت الله جوادی آملی: غیرت رکنی لازم برای فرد و جامعه است