مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 30 آذر 1402 ساعت 14:552023-12-21سياسي

از چاک چاکَر بلوچستان تا روایت های شاهنامه سیستان


شب چله یا یلدا در سیستان به دلایل بسیاری از اهمیت به سزایی برخوردار است، در این شب خانواده ها گرد هم جمع می شوند و افزون بر به جای آوردن آیین یلدا به دیدوبازدید وصله رحم نیز مشغول می شوند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از زاهدان، شب چِله نخستین شب زمستان و درازترین شب سال است، ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام ازجمله ماندگاران این کهن دیار آن را خجسته می دارند و این شب را جشن می‎گیرند تا اندوه غیبت خورشید و تاریکی و سردی روحیهٔ آنان را تضعیف نکند و در کنار یکدیگر از نعمات خداوند قدردانی کنند.

پژوهشگر میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان در این زمینه اظهار کرد: سیستان و بلوچستان باتوجه به تاریخ کهن، تمدن ریشه دار و فرهنگ گران سنگ آن در زمینهٔ میراث معنوی و مجموعه ای از آیین ها و مراسم سنتی ارزشمندی است که در طول سالیان دراز سینه به سینه و از نسلی به نسل بعد برایمان به یادگارمانده، یکی از این مراسمات یادبود فرارسیدن طولانی ترین شب سال است.

محمدعلی ابراهیمی ادامه داد: شب چله یا یلدا در سیستان به دلایل بسیاری از اهمیت به سزایی برخوردار است، در این شب خانواده ها گرد هم جمع می شوند و افزون بر به جای آوردن آیین یلدا به دیدوبازدید وصله رحم نیز مشغول می شوند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از چاک چاکَر بلوچستان تا روایت های شاهنامه سیستان

از چاک چاکَر بلوچستان تا روایت های شاهنامه سیستان