مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 25 آذر 1402 ساعت 09:162023-12-16اقتصادي

پایکوبی دُردانه خزر؛ خلیج گرگان رمق گرفت


خلیج گرگان بزرگترین مخزن آب لب شور یا نسبتاً شیرین متصل به دریای خزر سال ها بوده که با مشکلات و چالش های متعددی روبرو است.

این پهنه آبی با مشکلاتی همچون عدم تخصیص حقابه رودخانه های منتهی به این زیستگاه آبی، ورود هزاران لیتر فاضلاب خانگی، پساب صنعتی و زه آب کشاورزی، نشست رسوبات و مسدود شدن کانال های آبرسان حائل بین خلیج گرگان و دریای خزر در منطقه چپاقلی، آراکانال (آشور) و خزینی و البته کاهش مشهود نزولات آسمانی، افزایش محسوس دما و رشد چند برابری میزان تبخیر دست به گریبان است؛ پارامترهایی که طی 10 تا 20 سال گذشته در سکوت و به مرور و خاموش جان خلیج را گرفتند.

* مرگ 90 هزار پرنده وضعیت بغرنج خلیج گرگان از اواخر دهه 80 توسط برخی سازمان های مردم نهاد حامی محیط زیست و طبیعت فریاد زده شد اما گوشی شنوایی نبود.

شرایط خلیج روز به روز حادتر شد و حوادثی تلخ از کشند جلبکی و مرگ آبزیان تک سلولی شناور، تلف شدن چند باره آبزیان به ویژه ماهیان کفال و از همه مهم تر مرگ و میر بیش از 90 هزار انواع پرنده آبزی و کنار آبزی رخ داد که حال تب دار خلیج را فریاد می زند.

مرگ ده ها هزار پرنده از جمله فلامینگو، چنگر، پلیکان صحنه های غم انگیزی را در خلیج گرگان به وجود آورد، اتفاقی که در دو سال متوالی اتفاق افتاد، براساس اعلام دامپزشکی تغییر کیفیت آب و سم بوتولیس


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پایکوبی دُردانه خزر؛ خلیج گرگان رمق گرفت

پایکوبی دُردانه خزر؛ خلیج گرگان رمق گرفت