موضوعات داغ: - حقوق بازنشستگان - همسان سازي حقوق بازنشستگان - همسان سازي حقوق - نقل و انتقالات - جواد نكونام - بازنشستگان تامين اجتماعي - متناسب سازي - تامين اجتماعي - نقل و انتقالات پرسپوليس - افزايش حقوق بازنشستگان - كاميلا كابيو - نخست وزير اتيوپي - فرازبام خاييز - تكنوازي سه تار - فابريتزيو راوانلي - سخنگوي ذوب آهن - يوهان كرايوف آرنا - فتواي مقام معظم رهبري - خانه صنايع دستي - تاثير سوابق تحصيلي در كنكور - ورزشگاه كارگران تهران - حفاظ روي ديوار - گياه مورينگا

مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 28 آذر 1402 ساعت 07:202023-12-19اقتصادي

دنیای اقتصاد : تا وقتی دولت برای ارز و تولید و مصرف تصمیم می گیرد، فساد میلیارد دلاری تکرار می شود


جالب آن است که دولت برای جلوگیری از تبعات و فساد این «به جای مردم تصمیم گرفتن» از خود مردم مالیات می گیرد تا نهادهای نظارتی عریض و طویلی را به وجود آورد که در نهایت آنان مانع فساد نیز نمی شوند.

- جالب آن است که دولت برای جلوگیری از تبعات و فساد این به جای مردم تصمیم گرفتن از خود مردم مالیات می گیرد تا نهادهای نظارتی عریض و طویلی را به وجود آورد که در نهایت آنان مانع فساد نیز نمی شوند.

سوال اما این است که چرا مردم باید مالیات دهند تا بوروکرات های دولتی جای آنان تصمیم بگیرند و در نهایت فساد هم رخ دهد؟ دنیای اقتصاد نوشت: بیاییم فرض کنیم فرآیند تجاری ما مانند بسیاری از کشورها، بازارمحور بود.

یعنی بازار تعیین می کرد چه کالایی صادر شود، چه کالایی وارد شود و بازار ارز نیز آزاد بود و صادرکننده و واردکننده هیچ گونه تعهدی به دولت به خاطر مالکیت ارز نداشتند و بانک مرکزی نیز وظیفه تسویه تجاری و تخصیص و تامین را بر عهده نداشت.

  در این وضعیت فقط یک نرخ در بازار تعیین می شد و واردکننده با همان نرخ ملزم به واردات بود و صادرکننده هم به همان نرخ ارز خود را عرضه می کرد.

در این سناریو هیچ وقت، فساد ارزی اخیر رخ نمی داد.

فساد فقط و فقط وقتی رخ می دهد که ما نظام چندنرخی ارز در اقتصاد داشته باشیم و تخصیص ارز نه بر مبنای مکانیسم عرضه و تقاضا که به امض


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دنیای اقتصاد : تا وقتی دولت برای ارز و تولید و مصرف تصمیم می گیرد، فساد میلیارد دلاری تکرار می شود

دنیای اقتصاد : تا وقتی دولت برای ارز و تولید و مصرف تصمیم می گیرد، فساد میلیارد دلاری تکرار می شود