شنبه، 4 آذر 1402 ساعت 12:202023-11-25دانش

آب و متان در جو یک مشتری گرم کشف شد

تلسکوپ فضایی جیمز وب، آب و متان را در جو یک سیاره فراخورشیدی که اصطلاحا «مشتری گرم» نامیده می شود، یافته است.

- تلسکوپ فضایی جیمز وب، آب و متان را در جو یک سیاره فراخورشیدی که اصطلاحا مشتری گرم نامیده می شود، یافته است.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا و به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی جیمز وب(JWST) متان و بخار آب را در جو یک دنیای مشتری مانند که در فاصله 163 سال نوری از ما قرار دارد، شناسایی کرده است.

تلسکوپ فضایی فروسرخ قدرتمند ناسا در حالی که این سیاره فراخورشیدی موسوم به WASP-80 b هر سه روز یک بار به دور ستاره میزبانش می چرخید، این مولکول ها را شناسایی کرد.

ستاره شناسان با استفاده از این تلسکوپ فضایی برای تماشای عبور این سیاره فراخورشیدی از روی ستاره کوتوله سرخ مادر خود که تقریباً هر سه روز زمینی یک بار به دور آن می چرخد، این کشف را انجام دادند.

اخترشناسان تاکنون بخار آب را در اتمسفر حدود 12 سیاره مشاهده کرده اند، اما کشف متان با استفاده از طیف سنجی مبتنی بر فضا - اگرچه معمولاً در جو جهان های منظومه شمسی مانند مشتری، زحل، اورانوس و نپتون یافت می شود - بسیار نادر بوده است.

این همان کاری است که یک تیم پژوهشی شامل لوییس ولبنکس و مایکل لاین از دانشکده زمین و اکتشاف فضایی دانشگاه ایالتی آریزونا و تیلور بل پژوهشگر از موسسه تحقیقات محیطی BAERI اکنون با تلسکو