مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 16 آذر 1402 ساعت 16:252023-12-07اقتصادي

توسعه کشت دوم در 55 شالیزار مازندران و گیلان


مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال توسعه کشت دوم در 55 مزرعه نمونه از شالیزارهای مازندران و گیلان عملیاتی شده است.

- ایسنا/مازندران مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال توسعه کشت دوم در 55 مزرعه نمونه از شالیزارهای مازندران و گیلان عملیاتی شده است.

از آن جایی که مصرف بالای آب محدودیت منابع آبی، خلأ عملکرد، بازار فروش محصول، فقدان شبکه و زنجیره فروش کارآمد، ضایعات، هزینه های اقتصادی و محیط زیستی از چالش های گسترش کشت دوم برنج در شمال کشور محسوب می شود، وزارت جهاد کشاورزی نظام کشت پاییزه را در شالیزاری های مازندران و گیلان را مورد توجه قرار داده است.

مازندران و گیلان با دارا بودن حدود 600 هزار هکتار اراضی شالیزاری سالانه حدود 85 درصد برنج کشور را تامین می کنند و طی یک دهه گذشته با افزایش قیمت برنج و مکانیزه شدن مرحله برداشت، استقبال شالیکاران به کشت دوباره برنج افزایش یافته است، این در حالی است که طبق اظهارات کارشناسان کشاورزی منابع آبی برای کشت دوم در فصل تابستان وجود ندارد و خسارت های زیادی به بافت و ساختار خاک نیز می زند.

ذکر این نکته مهم است که در سه سال گذشته نیمی از 215 هزار هکتار از زمین های شالیزاری مازندران پس از کشت اول برنج، دوباره نشاکاری شده است، وضعیتی که برای حفظ حاصلخیز ی خاک نگران


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

توسعه کشت دوم در 55 شالیزار مازندران و گیلان

توسعه کشت دوم در 55 شالیزار مازندران و گیلان