مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 5 آذر 1402 ساعت 21:102023-11-26اقتصادي

«زنجره» به جان نخل های فین افتاده


آفت زنجره که مدتهاست نخلستان های بسیاری از مناطق کشور را تهدید می کند چند سالی است که در بخش فین بندرعباس نیز به نخل داران خسارت وارد آورده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از بندرعباس، اهالی فین درباره گسترش آفتی در نخیلات این شهر خبر می دهند که با تغذیه از برگ های درخت نخل، سبب ضعیف شدن درخت و کاهش تولید و سطح فتوسنتز آن می شود.

آنان می گویند که این آفت به همراه سوسک حنایی سر خرطومی دو آفت عمده نخیلات منطقه هستند و اگر چه با سوسک حنایی مبارزه جدی تری صورت می گیرد اما آفت زنجره نخیلات رو به شیوع بیشتری است و برای دفع آن به حمایت های دولتی نیاز است.

علی عامری یک گیاه پزشک در این زمینه می گوید: کاشت درهم و نامنظم نخیلات، امکان سم پاشی مفید آنان را میسر نمی سازد و این بی نظمی در سم پاشی موجب می شود تا برخی آفات فضاهای امنی برای رشد پیدا کنند.

از سوی دیگر کشت درهم نخیلات، امکان تردد ادوات کشاورزی و تجهیزات مورد نظر را نیز فراهم نمی سازد و راه حل قاطع در این زمینه سمپاشی هوایی این مناطق است که آسیب هایی را نیز در پی دارد و عملا برای طبیعت منطقه نیز ممکن است خسارت بار باشد.

به گفته وی، تاکنون آفت زنجره خرما در بیش از 700 هکتار از نخلستان های فین مشاهده شده و مردم منطقه چشم انتظار اقدامات عملی جهاد کشاورزی هرمزگان هستند و خودشان نیز حاضرن


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«زنجره» به جان نخل های فین افتاده

«زنجره» به جان نخل های فین افتاده