مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 13 آذر 1402 ساعت 12:102023-12-04فرهنگي

کتیبه نادری کلات نادری در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد


مدیر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: کتیبه نادری کلات نادری به شماره 33973 به تاریخ 11 مردادماه 1402 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

- ایسنا/خراسان رضوی مدیر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: کتیبه نادری کلات نادری به شماره 33973 به تاریخ 11 مردادماه 1402 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

محمود طغرایی در گفت و گو با ایسنا با بیان این مطلب افزود: کتیبه نادری سنگ نوشته ای باستانی به زبان ترکی خراسانی است در مدخل ورودی اصلی قدیم شهر کلات نادری که به دربند ارغون شاه معروف شده و در فاصله 100 متری برج ارغون شاه، در ارتفاع 15 متری از کف رودخانه ژرف رود، حجاری شده است.

وی ادامه داد: این کتیبه به دستور نادرشاه افشار در تاریخ 1155 هجری، در 24 بیت و به خط نستعلیق نگاشته شده است تا رهگذران بتوانند از فاصله دور آن را ببینند.

مدیر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در خصوص این کتیبه گفت: ابتدا چارچوبی از اسلیمی را تراشیده اند و ختایی های یکسان متشکل از گل های پنج پر تمام کتیبه را احاطه کرده است.

سپس در میان این چارچوب، قاب بندی محرابی شکل را حجاری و متن کتیبه را در آن نگاشته اند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کتیبه نادری کلات نادری در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

کتیبه نادری کلات نادری در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد