مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 16 آذر 1402 ساعت 20:152023-12-07بين الملل

سرنوشت دانشجویان استکبار ستیز چه شد؟


اعتبار روز دانشجو و هویت جنبش دانشجویی به ضدیت آن با استکبار است، هر تفسیری جز در راستای این حقیقت، تحریف آشکار ماهیت این جریان و محکوم به شکست است.

- فارس پلاس؛ دیگر رسانه ها - ایرنا نوشت: در روزهای خفقان بعد از کودتای آمریکایی 28 مرداد، و در شرایطی که خشم ملت از سرنگونی دولت منتخب و بازگشت دیکتاتوری شاه هنوز شعله می کشید، خبر از سرگیری روابط سیاسی با انگلستان که در جریان ملی شدن صنعت نفت تازه دستش از منابع نفتی ایران کوتاه شده بود، و نیز سفر نیکسون معاون وقت رییس جمهور آمریکایی که عامل اصلی کودتا به حساب می آمد، حکم بشکه های نفتی را داشت که بر آتش فروکش نکرده ی خشم ملت فرومی ریخت و آن ها را دوباره به میدان مبارزه با دیکتاتور و حامیانش می کشید.

و پیشاپیش همه اقشار بازاریان و دانشجویان؛ به روایت شهید چمران دولت با خراب کردن سقف بازار و غارت اموال رهبران آن، بازاریان را کم و بیش مجبور به سکوت کرد، ولی دانشگاه همچنان خاری در چشم دستگاه می خلید و دست از مبارزه برنمی داشت .

این بود که رژیم برای تسلط بر اوضاع و حفظ سلامت سفر نیکسون در اقدامی کم سابقه نیروهای نظامی اش را به دانشگاه گسیل داشت تا به زعم خود کمترین تحرکی را در نطفه خفه کرده و اجازه هیچ کنشی را به دانشجویان ندهد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سرنوشت دانشجویان استکبار ستیز چه شد؟

سرنوشت دانشجویان استکبار ستیز چه شد؟