مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 24 آذر 1402 ساعت 16:152023-12-15سياسي

تحلیلی بر فراز و نشیب های نهضت جنگل


در واقع جریانات دلبسته به نظام سلطنتی میل داشتند که با وابسته نشان دادن میرزا و جنبش جنگل به ابرقدرت شمالی، از او و جنبش آزادیخواهانه ای که پایه گذارش بود اعتبارزُدایی شود.

- امین حق ره در گفت وگو با ایسنا در خصوص علت تخریب میرزا کوچک خان جنگلی اظهار کرد: به نظرم عوامل تخریب شخصیت میرزا کوچک خان یکی نیست و چندگانه است.

ما می دانیم که بعد از پایان کار جنگل، سرکوب شورش های پراکنده بازماندگان جنبش و استقرار حاکمیت پهلوی، از همان ابتدا و به ویژه در عصر پهلوی دوم، موانعی در نشر آثار تاریخی و توصیفی و تحلیلی پیرامون شخصیت میرزا و جنبش جنگل از سوی دستگاه های نظارتی و تامینی وجود داشت.

البته این رویکرد در حاکمیتی فردمحور، با مختصات حکومت پهلوی امر عجیبی هم نیست.

وی با بیان اینکه جنبش جنگل، جنبشی مسلحانه و چریکی بود، افزود: میرزا شخصیتی چند وجهی (ملی، مذهبی با اندیشه هایی آرامان خواهانه و ضد استعماری که اتفاقا در پاره ای موارد با ادعاهای رئوس انقلاب سوسیالیستی روسیه که خودش را حامی و پیشاهنگ ستمدیدگان جهان معرفی می کرد، قرابت داشت) و به گمان دستگاه حاکمه تبلیغ شخصیت میرزا به عنوان مبارزی آزادی خواه و ایران دوست و مدافع تمامیت ارضی می توانست الهام بخش حرکت هایی مشابه از سوی جریان های معترض و انقلابی (چپ یا اسلامی) باشد که کم کم ب


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تحلیلی بر فراز و نشیب های نهضت جنگل

تحلیلی بر فراز و نشیب های نهضت جنگل