مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 18 آذر 1402 ساعت 11:052023-12-09اجتماعي

سیلک؛ مدفن راز، منجنیق رَسَن عمری دراز


در جنوب غربی کاشان و سمت راست جاده کاشان به فین، محوطه باستانی سیلک با 7000 سال قدمت قرار دارد.

این محوطه از دو تپه شمالی و جنوبی در فاصله 600 متری یکدیگر و دو گورستان الف و ب تشکیل شده و به عنوان اولین تمدن زندگی شهرنشینی در قسمت مرکزی ایران شناخته می شود.

- تپه تاریخی سیلک یکی از محوطه های باستانی مهم فلات مرکزی است و آن را باید بازمانده ای از زیگورات و نیایشگاه مردمان باستانی ایران دانست که از گِل رس و سفال ساخته شده است.

این محوطه تا سال 1310 خورشیدی شناسایی نشده بود، اما 80 سال پیش با جاری شدن سیل در زمین های کشاورزی کاشان، این تپه ها نیز نمایان شده و داده ها نشان داد که در این زمین، گنجینه ای از تاریخ مدفون است.

این میراث ارزشمند که 24 شهریور 1310 با شماره 38 در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شده است، نخستین تمدن شهرنشینی در آن شکل گرفته با داشتن لایه های فرهنگی متعلق به دوران نوسنگی، روستانشینی و شهر نشینی، محوطه ای سرشار از داده هایی است که در شناسایی تحولات تاریخیِ جوامع انسانی برای باستان شناسان راهگشا است و از معیارهای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز برخوردار است.

نخستین پژوهش و کاوش میدانی در تپه های باستانی سیلک کاشان در سال 1312 شمسی توسط رومن گیرشمن باستان شناس فرانسوی انجام شد، اما متأسفانه پس از پایان کار گیرشمن، تپه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

سیلک؛ مدفن راز، منجنیق رَسَن عمری دراز

سیلک؛ مدفن راز، منجنیق رَسَن عمری دراز