مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 19 دی 1402 ساعت 09:302024-01-09پزشكي

شناسایی 59 نوزاد مبتلا به کم کاری تیرویید در همدان


معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: در 9 ماهه امسال با انجام آزمایش غربالگری بدو تولد نوزادان، 59 نوزاد مبتلا به کم کاری تیرویید شناسایی شده و درمان آنها آغاز شده است.

- فاطمه ترکمان اسدی در گفت وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه در 9 ماهه امسال 15 هزار و 491 نوزاد در استان غربالگری تیرویید شده اند اظهار کرد: در این راستا 59 نوزاد مبتلا به کم کاری تیرویید شناسایی شده و درمان آنها آغاز شده است.

وی با بیان اینکه غده تیرویید یکی از مهم ترین غدد درون بدن بوده که سوخت و ساز بدن را کنترل می کند بیان کرد: تیرویید غده ای کوچک و پروانه ای شکل است که در وسط و قسمت تحتانی گردن قرار دارد و بر روی رشد مغز تاثیر بسزایی دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: کم کاری این غده در دوران نوزادی به عنوان حیاتی ترین دوره زندگی می تواند روی توانمندی و هوش نوزاد تاثیر بگذارد و درمان دیر هنگام آن موجب پایین آمدن هوش (آی کیو) فرد و عقب ماندگی در بزرگسالی می شود.

وی عنوان کرد: غربالگری تیرویید در مراکز بهداشتی از سال 83 شروع شد و در سال 85 به حد قابل قبولی رسید و  در حال حاضر 99 درصد نوزادان زیر پوشش طرح غربالگری قرار دارند.

ترکمان اسدی اظهار کرد: پس از دریافت نمونه هایی از کم کاری تیرویید در نوزاد، مجدد از پاشنه پا نمونه خون دریافت و بر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شناسایی 59 نوزاد مبتلا به کم کاری تیرویید در همدان

شناسایی 59 نوزاد مبتلا به کم کاری تیرویید در همدان