مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 17 دی 1402 ساعت 16:552024-01-07اقتصادي

«ایل زوله»؛ حکایتی از عشایر سرگردان بین مبدا و مقصد


70 خانوار از از ایل زوله عشایر کرمانشاه بیش از 50 سال است که فصل قشلاق خود را در دشت آزادگان استان خوزستان در کنار دامداران بومی منطقه سپری می کنند، - خبرگزاری فارس- کرمانشاه، پرستو چمنی؛ جمعیت عشایری استان کرمانشاه 13 هزار و 800 خانوار است که بیش از 76 هزار نفر جمعیت دارند که با در اختیار داشتن یک میلیون و 400 هزار رأس دام سبک، 30 درصد نیاز پروتیین استان را تأمین می کنند.

عشایر کرمانشاه با کمترین هزینه، سالانه با تولید 12 هزار تن گوشت قرمز، 24 هزار تن شیر و فرآورده های آن، یک هزار و 700 تن الیاف دامی(پشم، کرک و مو) و 900 تن روغن حیوانی؛ بیشترین خدمات را به اقتصاد استان دارند.

30 درصد صنایع دستی کرمانشاه هم توسط جامعه عشایر استان تولید می شود؛ سالانه 21 هزار قطعه صنایع دستی همچون چیغ، چادر، خورجین، توبره، گلیم، گیوه، قالی، قالیچه، نمد، موج، جاجیم و.

توسط عشایر این دیار تولید می شود.

عشایر کرمانشاه علاوه بر تأمین امنیت غذایی نقش مهمی در تأمین امنیت مرزها دارند؛ عشایر این استان 6 ماه از سال را در منطقه ییلاقی در سطح استان کرمانشاه پراکنده هستند و 6 ماه دیگر را در مناطق قشلاق به صورت درون کوچ در مناطق گرمسیری استان کرمانشاه و بیش از 3 هزار خانوار هم به صورت برون کوچ در استان های خوزستان، ایلام و لرستان مستقر می شوند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«ایل زوله»؛ حکایتی از عشایر سرگردان بین مبدا و مقصد

«ایل زوله»؛ حکایتی از عشایر سرگردان بین مبدا و مقصد