مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 30 دی 1402 ساعت 15:252024-01-20سياسي

چرا ائتلاف هایی مانند «جنبش عدم تعهد» اهمیت دارد؟


وضعیت معیوب مدیریت جهان توسط دولت های زورگو باعث گسترش اعتراضات مردم شده است که این وضعیت می تواند با پیوند مستحکم، منطقی و همه جانبه ائتلاف هایی مانند جنبش عدم تعهد علاج شود.

- فارس پلاس؛ دیگر رسانه ها - ایرنا نوشت: اوگاندا میزبان نوزدهمین اجلاس سران کشورهای جنبش عدم تعهد در شهر کامپالا بود و معاون اول رییس جمهور در این اجلاس به نمایندگی از کشورمان حاضر شد.

محمد مخبر در این سفر علاوه بر سخنرانی در اجلاس سران این جنبش و تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات بین المللی، دیدارهای دوجانبه ای نیز با برخی کشورهای شرکت کننده داشت.

جنبش عدم تعهد در اوج جنگ سرد و فضای دو قطبی در غرب و شرق، با هدف وحدت میان کشورهایی که در اردوگاه های کمونیسم و سرمایه داری قرار نداشتند تشکیل شد و با اتمام جنگ سرد، هم اکنون اعضای این جنبش را اکثرا کشورهای در حال توسعه تشکیل می دهند.

عضویت در جنبش غیر متعهدها، اعلام مخالفت و عدم پذیرش سلطه قدرت های بزرگ و دستیابی به استقلال سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نفی استعمار و استعمارگری و تعدیل کننده نظام جهان تلقی می شد.

فاصله گیری از بلوک شرق و غرب بنیانگذاران جنبش چون خود علیه دسته بندی و بلوک سازی به پا خاسته بودند، نمی خواستند جنبش خود را یک گروه و سازمان تشخص یافته تعریف کنند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چرا ائتلاف هایی مانند «جنبش عدم تعهد» اهمیت دارد؟

چرا ائتلاف هایی مانند «جنبش عدم تعهد» اهمیت دارد؟