مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 5 دی 1402 ساعت 08:052023-12-26حوادث

از گسلی که پنهان ماند تا 199 ثانیه لعنتی که بم را ویران کرد


روز 5 دی روزی است که بم استان کرمان که تا سال 82 هیچ زلزله ای در آن رخ نداده بود، به یک باره با لرزش یک گسل ناشناخته به تلی از خاک تبدیل شد و خواب مردم را به خواب ابدی مبدل کرد و تن ارگ بم که تا دو هزار سال بر تارک این سرزمین خودنمایی می کرد، - روز 5 دی روزی است که بم استان کرمان که تا سال 82 هیچ زلزله ای در آن رخ نداده بود، به یک باره با لرزش یک گسل ناشناخته به تلی از خاک تبدیل شد و خواب مردم را به خواب ابدی مبدل کرد و تن ارگ بم که تا دو هزار سال بر تارک این سرزمین خودنمایی می کرد، زخمی لرزش زمین شد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، در بامداد 5 دی 1382 یعنی در ساعت 5 و 26 دقیقه زمینلرزه قوی و بسیار ویرانگر در شهر تاریخی بم استان کرمان با بزرگای گشتاوری 6.

5 به وقوع پیوست.

شهرستان بم از جمله مناطق جمعیتی در جنوب شرق کشور است که در حاشیه غربی بلوک لوت و در کنار گسل جوان بم با راستای شمالی-جنوبی و طول حدود 65 کیلومتر قرار دارد.

این گسل از فاصله 3 تا 4 کیلومتری شرق شهرستان بم و از روستای قلعه زنگی عبور کرده و رسوبات جوان کواترنری و حتی هولوسن را قطع می کند.

براساس داده های مرکز ملی اطلاعات زمین لرزه (NEIC) و پایگاه داده های دانشگاه هاروارد، رخداد زمین لرزه 5 دی 1382 بم ناشی از حرکت گسل بم بوده، ولی بررسی لرزه خیزی تاریخی در بم نشان می دهد که هیچ زمینلرزه تاریخی در محدوده ای


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از گسلی که پنهان ماند تا 199 ثانیه لعنتی که بم را ویران کرد

از گسلی که پنهان ماند تا 199 ثانیه لعنتی که بم را ویران کرد