مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 10 دی 1402 ساعت 11:202023-12-31اقتصادي

یک جامعه شناس: رشد بازار خوب است اما مال های تجاری مصرف زدگی را رشد می دهند


در فرهنگ و تاریخ ما بازار و رشد آن دیده شده و مطرح است، اما در مال های جدید تجارت با محوریت مصرف زدگی و اولویت یافتن این پدیده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری فارس، گسترش روزافزون شعب سرا های مختلف تجاری در کنار مال های گوناگون سبک زندگی مصرف زده و سرمایه محوری را به وجود آورده است.

برای بررسی این پدیده با میثم ظهوریان، جامعه شناس و پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی گفت وگویی داشتیم که در ادامه می خوانید.

مال های تجاری محصول سرمایه داری مصرف زده هستند ظهوریان در ابتدا گفت: درمورد بحث ایجاد مال های تجاری اگر بخواهیم به شکل ریشه ای به این قضیه نگاه کنیم باید بگویم که به دوران صنعتی شدن و تولید انبوه باز می گردد.

تا اواسط قرن بیستم مصرف غیرضروری و تجملاتی حتی در خود غرب هم امری مذموم و ناپسند محسوب می شد ولی از اواسط قرن بیستم و با ظرفیت های تولید انبوه اساسا سرمایه داری و تداومش بر همین اساس گره خورد که هرچه بیشتر مصرف های غیرضروری و تولید انبوه در جوامع شکل بگیرد.

لذا بحث مصرف اول به شکل تبلیغ و سپس به عنوان یک فرهنگ عمومی درآمد.

ایجاد مال ها و هایپرمارکت های بزرگ تجاری همگی محصول آن ایده سرمایه داریِ مبتنی بر مصرف هرچه بیشتر افراد است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

یک جامعه شناس: رشد بازار خوب است اما مال های تجاری مصرف زدگی را رشد می دهند

یک جامعه شناس: رشد بازار خوب است اما مال های تجاری مصرف زدگی را رشد می دهند