مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 2 دی 1402 ساعت 12:552023-12-23دانش

منشأ توفان های گردوغبار غرب ایران شناسایی شد


پژوهش محققان دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران نشان می دهد ساحل دریاچه ثرثار عراق در سال های اخیر بزرگ ترین منشأ گردوغبار در غرب ایران بوده است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، پژوهشی که اخیراً در قالب رساله دکتری آذر بیرانوند به راهنمایی  قاسم عزیزی استاد گروه جغرافیای طبیعی دانشگاه تهران، با همکاری امید علیزاده، دانشیار گروه فیزیک فضا مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، و  علی درویشی بلورانی، دانشیار گروه سنجش از دور و GIS دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران انجام شده است، علل و منشأ طوفان های گردوغبار در غرب کشور را با استفاده از اطلاعات زمین‎پایه، مدل ها و داده های هواشناسی، تصاویر ماهواره ای، و شاخص های تحلیلی بررسی می کند.

به گفته قاسم عزیزی، در این مطالعه، مسیر توفان های گردوغبار در غرب ایران و کانون این توفان ها، با دیدی چندجانبه و با استفاده از داده های چندگانه بررسی شده است.

این تحقیق، بیش از 300 روز دارای توفان گردوغبار منطقه ای در دوره زمانی 2000 تا 2016 را با استفاده از تصاویر ماهواره مادیس (MODIS) و نقشه‎ پارامترهای هواشناسی را مورد سنجش قرار داده و با تأکید بر سرعت و جهت باد، منشأ توفان را ردیابی کرده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

منشأ توفان های گردوغبار غرب ایران شناسایی شد

منشأ توفان های گردوغبار غرب ایران شناسایی شد