مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 12 دی 1402 ساعت 14:052024-01-02سياسي

اثری مهم برای پژوهشگران تاریخ کتابت قرآن


آیین اهدای «مصحف مشهد رضوی»، کامل ترین مجموعه برگ نوشته قرآنی به خط حجازی از سده نخست هجری به مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

- آیین اهدای مصحف مشهد رضوی ، کامل ترین مجموعه برگ نوشته قرآنی به خط حجازی از سده نخست هجری به مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا به نقل ار روابط عمومی مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، در این آیین که روز دوشنبه، یازدهم دی برگزار شد، جمعی از استادان و اعضای شورای عالی علمی این مرکز؛ احمد مسجدجامعی، عنایت الله مجیدی، علی بهرامیان، عبدالحسین آذرنگ، سیدعلی آل داود، محمد جعفری قنواتی، فرامرز حاج منوچهری و ایران ناز کاشیان حضور داشتند.

همچنین مرتضی کریمی نیا ، قرآن پژوه که این اثر به همت او انتشار یافته است، درباره این اثر و اهمیت ویژه آن در تاریخ کتابت و قرائت قرآن توضیحاتی داد.

او با اشاره به میراث قرآنی حیرت انگیز کتابخانه آستان قدس رضوی گفت: یک دهه پیش قرآنی به دست خط حجازی در آن کتابخانه دیدم.

خطی که قرابت هایی با خط کوفی دارد، اما گرافیک حروفش مایل تر از آن است و 200 سال پیش، غربی ها براساس توصیف ابن ندیم در الفهرست این نام را بر آن نهاده اند.

با این همه، اکنون در دنیا کم تر از 45 نسخه قرآنی به خط حجازی می شناسیم که اغلب در پاریس، استانبول، مسکو، صنعا، بیرمنگام و برلین


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

اثری مهم برای پژوهشگران تاریخ کتابت قرآن

اثری مهم برای پژوهشگران تاریخ کتابت قرآن