مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 20 دی 1402 ساعت 19:352024-01-10اجتماعي

23 سد در حال رقم زدن مرگ دریاچه ارومیه هستند!


ساخت سد های متعدد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و بسته شدن مسیر ورودی رودخانه های ورودی به این دریاچه، نقش قطع رگ های حیاتی این دریاچه را داشته و امروز 23 سد فعال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از تسنیم، حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مساحت 51.

801 کیلومترمربع شامل 3 استان آذربایجان غربی، شرقی و کردستان است.

روخانه های این حوضه آبی به دریاچه ارومیه منتهی می شود که اکنون این دریاچه در بدترین شرایط تاریخ خود قرار گرفته و تنها یک قدم با مرگ فاصله دارد.

عوامل مختلف طبیعی و انسانی در رقم خوردن شرایط کنونی دریاچه ارومیه تأثیر داشته اند که بر اساس مطالعات دانشگاه تبریز در سال 2020، عامل انسانی (آنتروپوژنیک) نقش اصلی و تعیین کننده را در رقم خوردن شرایط فعلی دریاچه ارومیه داشته است؛ در این مطالعات، نقش عوامل اقلیمی بین 16 تا 35 درصد و نقش عامل انسانی بین 65 تا 84 درصد ذکر شده است.

عوامل انسانی که در رقم خوردن وضعیت اسفناک امروز دریاچه ارومیه نقش داشته اند به ترتیب شامل سدسازی های متعدد در حوضه آبریز این دریاچه، ساخت بزرگراه شهید کلانتری، توسعه 270 هزار هکتاری اراضی کشاورزی است که البته بیشتر این سدسازی ها نیز به منظور توسعه کشاورزی انجام شده و از 23 سد فعال در این حوضه آبریز، کشاورزی در کاربرد 15 سد دیده شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

23 سد در حال رقم زدن مرگ دریاچه ارومیه هستند!

23 سد در حال رقم زدن مرگ دریاچه ارومیه هستند!