مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 22 دی 1402 ساعت 01:002024-01-11دانش

تشکیل یک غار در خراسان رضوی به چه مدت زمانی نیاز دارد؟


دانشیار ژئومورفولوژی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد گفت: تشکیل درزه ای به عرض چند سانتیمتر که بخواهد توسط آب انحلال یابد حداقل 170 سال طول می کشد.

- ابوالفضل بهنیافر در خصوص زمان مورد نیاز برای تشکیل یک غار، به ایسنا گفت: به عنوان مثال غار اولیه یا مادر غار که در سنگ آهک تشکیل می شود، ابتدا درزه ای به عرض چند سانتیمتر که بخواهد توسط آب انحلال یابد حداقل 170 سال طول می کشد و برحسب اینکه شرایط مرطوب باشد یا نیمه خشک بعضاً تا هزاران سال زمان می برد.

وی با اشاره به اینکه برای تشکیل یک تونل غاری به طول 30 سانتیمتر حداقل به حدود 20 تا 30 هزار سال زمان نیاز است، گفت: تمام سازندهای غاری که در داخل این غارها تشکیل شده طی میلیون ها سال بوده که نیازمند محافظت و مدیریت هستند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه باید از غارها به درستی بهره برداری کنیم، به مهمترین کاربردهای غارها اشاره کرد و افزود: غارها در مسائل توریستی و معدن کاوی و زمین پزشکی کاربردهای بسیاری دارد.

وی عنوان کرد: غارها 4 کاربرد بسیار مهم دارند که مهمترین آن ها امروزه معدن کاوی است، در واقع معادنی داخل غار هستند که در بیرون از غارها وجود ندارند که نیترات ها یا همان کودهای خفاش از آن جمله هستند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تشکیل یک غار در خراسان رضوی به چه مدت زمانی نیاز دارد؟

تشکیل یک غار در خراسان رضوی به چه مدت زمانی نیاز دارد؟