مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 27 دی 1402 ساعت 16:252024-01-17اجتماعي

چند کشف تاریخی در حاشیه رودخانه بَشار


باستان شناسان با شناسایی 17 محوطه از دوران پارینه سنگی میانه تا سده های متأخر اسلامی در محدوده سد «تنگ سرخ» روی رودخانه بَشار در جنوب یاسوج، - باستان شناسان با شناسایی 17 محوطه از دوران پارینه سنگی میانه تا سده های متأخر اسلامی در محدوده سد تنگ سرخ روی رودخانه بَشار در جنوب یاسوج، آثاری چون یک محوطه پارینه سنگی، یک راه تاریخی، سه گورستان دوره تاریخی، یک قلعه و هشت ماندگاه کوچ نشینی را کشف کردند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، حدود 30 کیلومتر از دره رود بشار در استان کهگیلویه و بویراحمد با این پرسش که تأثیر پتانسیل های زیست محیطی و به طور کلی، عوامل محیطی و انسانی در شکل گیری استقرارگاه ها و محوطه های باستانی در محدوده مورد بررسی چگونه است؟ و با هدف شناسایی هرگونه شاهدی از استقرارهای باستانی انسانی پیمایش و کاوش شد.

مهم ترین اهداف بررسی باستان شناختی این محدوده، تکمیل پژوهش های انجام شده پیشین در محور آبرسانی در مسیر قدیمی شیراز به یاسوج و شناخت تأثیر عوامل محیطی و انسانی بر شکل گیری استقرارهای محدوده جغرافیایی مورد مطالعه بود.

حسین سپیدنامه، سرپرست هیأت باستان شناسی محدوده سد تنگ سرخ در رودخانه بشار درباره جغرافیای این منطقه مورد شناسایی، گفت: چشم انداز منطقه مورد بررسی، کوهستانی با پوشش درختان جنگلی بلوط و گیاهان مرتعی سوزنی برگ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چند کشف تاریخی در حاشیه رودخانه بَشار

چند کشف تاریخی در حاشیه رودخانه بَشار