مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 12 دی 1402 ساعت 13:502024-01-02سياسي

روابط ایران و مصر در چارچوب نظم نوین جهانی


در چند روز اخیر پس از اینکه ابراهیم رییسی در یک تماس تلفنی کم سابقه انتخاب مجدد عبدالفتاح السیسی به عنوان رییس جمهور مصر را تبریک گفت، صحبت هایی در مورد قریب الوقوع بودن عادی سازی روابط ایران و مصر مطرح شد.

- ظاهرا در این تماس دو رییس جمهور توافق کرده اند که برای حل و فصل نهایی مسائل بین دو کشور گام های ملموس بردارند، کما اینکه یکی از اعضای شورای امور خارجی مصر نیز اعلام کرده است احتمالا تبادل سفرای بین دو کشور بعد از مراسم تحلیف السیسی انجام شود.

روز گذشته نیز وزیر فرهنگ و ارشاد از اعزام نخستین رایزن فرهنگی ایران به مصر خبر داد.

البته این نخستین باری نیست که روسای جمهور ایران و مصر مستقیما با یکدیگر گفت وگو می کنند؛ حدود دو ماه پیش نیز در حاشیه نشست مشترک سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب در ریاض عربستان که برای چاره اندیشی در مورد بحران غزه برگزار شده بود، رییسی و السیسی با یکدیگر دیدار و هر دو بر اراده قطعی کشورهای خود برای عادی سازی روابط با یکدیگر تاکید کردند.

با وجود اظهارات مکرر دو طرف مبنی بر لزوم برقراری رابطه رسمی بین ایران و مصر و تلاش میانجی گرانی نظیر عمان برای تسهیل این روند، دو طرف اما اختلاف نظراتی جدی در برخی از حوزه ها دارند که از جمله مهمترین آن ها می توان به مسئله فلسطین و اسراییل اشاره کرد؛ موضوعی که


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روابط ایران و مصر در چارچوب نظم نوین جهانی

روابط ایران و مصر در چارچوب نظم نوین جهانی