مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 23 دی 1402 ساعت 13:002024-01-13سياسي

درآمدی بر رابطه اخلاق و فقه سیاسی با حضور مردم در انتخابات


یکی از تلقی هایی که از اخلاق سیاسی و فقه سیاسی وجود دارد جنبه فراگیرسازی بایدها و نبایدهای اخلاقی و شرعی در عرصه سیاست و حکمرانی هست که همواره در اندیشه امامین انقلاب اسلامی مورد تأکید بوده است.

- گروه خبرگزاری فارس سیاسی؛ یادداشت- مریم اسماعیلی پژوهشگر حقوق اسلامی: یکی از تلقی هایی که از اخلاق سیاسی و فقه سیاسی وجود دارد جنبه فراگیرسازی بایدها و نبایدهای اخلاقی و شرعی در عرصه سیاست و حکمرانی هست که همواره در اندیشه امامین انقلاب اسلامی مورد تأکید بوده است.

دو علم اخلاق و فقه به ترتیب در پی بیان ارزش گذاری و الزام گذاری آن دسته از صفات انسانی هستند که بتوان از طریق آن ها به زندگی مطلوب در تمامی ساحات و شئون بشری دست یافت.

از جمله ساحات بشری، عرصه سیاست و حکمرانی است که باید دانست در این حوزه، مردم و دولت چه کارهایی باید انجام داده و از چه اموری لازم است اجتناب کنند.

این امر، به ویژه در نظام سیاسی از نوع دموکراسی قابل طرح و بحث است.

زیرا شالوده و اساس این نظام، جمهوریت یا مردم سالاری است.

در مکتب حقوقی اسلام، باتوجه به آن که از یک سو، تمام امور زندگی مردم باید بر اساس آموزه های دینی و منطقِ شریعت اسلام باشد و از سوی دیگر، مردم نقش بسیار تعیین کننده ای در حاکمیت و حکمرانی کارگزاران جامعه دارند؛ لذا نظام سیاسی مطلوب انقلاب ا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

درآمدی بر رابطه اخلاق و فقه سیاسی با حضور مردم در انتخابات

درآمدی بر رابطه اخلاق و فقه سیاسی با حضور مردم در انتخابات