مطالب مرتبط:
بررسی آثار تحریم های نفتی بر رشد بخش های اقتصادی ایران
سخنگوی دولت : دولت گذشته مدعی بود کلید حل مشکلات مذاکره است / دولت سیزدهم این مسیر را برگرداند / رشد اقتصادی ما در فصل بهار و تابستان 1402 بالای 7 درصد بوده است
انعقاد بیش از 20تفاهمنامه توسط بخش خصوصی اروند در نمایشگاه گردشگری تهران
دولت سیزدهم توانست اعتماد مردم را جلب کند/ رشد اقتصادی در فصل بهار و تابستان به بالای 7 درصد رسید
موافقت هیات امناء صندق توسعه ملی با مشارکت در طرح های بخش خصوصی
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 28 بهمن 1402 ساعت 09:402024-02-17اقتصادي

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی


اقتصاد ایران در حالی وارد سال پایانی سند چشم انداز 20 ساله 1384 تا 1403 می شود که موفقیت کمی در جامه عمل پوشاندن به هدف رشد اقتصادی برای تبدیل ایران به اقتصاد اول منطقه مطابق با این سند داشته است.

در واقع انتظار طبیعی این بود که دستیابی به رشد اقتصادی بالا و مداوم و به تبع آن ایجاد مشاغل جدید برای انبوه جوانان جویای کار، هر اولویت دیگر مدنظر حکومت را تحت الشعاع خود قرار دهد.

اما طی دو دهه گذشته، نرخ رشد تولید ناخالص داخلی سرانه ایران در حد چشمگیر و حتی قابل حس کردن نبوده و رشد اقتصادی و کل اقتصاد عملا به اغما رفته است.

اگر در دو دهه آتی، تغییرات اساسی و بنیادی در راهبرد های کلان و سیاست های بلندمدت صورت نگیرد، رخوت و رکود و عقب ماندگی اقتصاد ایران نسبت به رقبای منطقه ای خود ادامه یافته، ایران به حاشیه رفته و قرارداد اجتماعی در رابطه با وظایف اولیه حکومت نسبت به شهروندان که در قانون اساسی به صراحت آمده است کاملا زیرپا گذاشته خواهد شد.

یکی از بی توجهی های بزرگ و سرنوشت ساز طی دو دهه گذشته، عدم درک و فهم صحیح این معنی بود که رشد اقتصادی قوی و مداوم فقط با وجود بخش خصوصی پویا و پرجنب وجوش حاصل و عاید می شود: بنگاه های کوچک و بزرگی که بتوانند در محیطی رقابتی چه در صحنه داخلی یا با حضور جدی در عرصه جهانی به بهترین ها تبدیل شوند، پایدارتر


برچسب ها: اقتصاد - رشد اقتصادی - اقتصادی - ایران - اقتصاد ایران - تولید ناخالص داخلی - چشم انداز 20 ساله
آخرین اخبار سرویس:

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی

بخش خصوصی؛ پایه رشد اقتصادی