مطالب مرتبط:
تیپ چادری نیوشا ضیغمی در حرم امام رضا/عکس
اعطای نشان خادمی حرم امام رضا به عوامل برنامه تلویزیونی محفل (فیلم)
نیوشا ضیغمی با چادر حرم امام رضا + عکس
عکس قهرمانی با شال خادمی امام رضا (ع)
خدادی، معاون سابق وزارت ارشاد: ما چند بار مرگ شجریان و محمدعلی کشاورز را اعلام کردیم؟! فقط دنبال سرعت هستیم و صحت برای ما مهم نیست/ در حمله داعش به حرم امام یک نفر شهید شد ولی در رسانه ها تا 20 نفر هم اعلام شد!
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 26 فروردین 1403 ساعت 07:202024-04-14سياسي

نقاره نوازی؛ آیینی کهن در حرم امام رضا (ع) /1/


شواهد تاریخی نشان می دهد که هنر و به ویژه موسیقی به دلیل جذابیت های خود در انتقال مفاهیم، همیشه مورد توجه خاص قرار گرفته است؛ چنانکه در برگزاری مراسم آیینی و مذهبی نیز از آن استفاده می شود.

- ایسنا/خراسان رضوی شواهد تاریخی نشان می دهد که هنر و به ویژه موسیقی به دلیل جذابیت های خود در انتقال مفاهیم، همیشه مورد توجه خاص قرار گرفته است؛ چنانکه در برگزاری مراسم آیینی و مذهبی نیز از آن استفاده می شود.

در حقیقت میراث آیینی ایران زمین، مهمترین و شاخص ترین بخش شکل دهنده به موسیقی سنتی محسوب می شود و متاسفانه با فراموشی برخی مراسم و آیین ها نقش و کاربرد خود را از دست داده و به بوته فراموشی سپرده شده است.

از آنجایی که بررسی موسیقی آیینی هر قوم و ملتی در شناخت بهتر فرهنگ آن قوم مؤثر است، اهمیت مستندسازی و پژوهش های علمی، دقیق و جامع در این حوزه در شرایط کنونی بسیار ضروری به نظر می رسد زیرا گسترش شهرها، مهاجرت، رشد و گسترش فناوری، دسترسی به اطلاعات، بالا رفتن سطح دانش و آگاهی اجتماعی و بسیاری از موارد دیگر سبب کمرنگ شدن بسیاری از مراسم سنتی و آیینی شده است.

یکی از میراث آیینی در حوزه موسیقی، نقاره نوازی است که قدمتی چند صد ساله دارد و همچنان شاهد اجرای این سنت آیینی در حرم رضوی هستیم؛ آیینی که امروزه معرف اعتبار و عظمت بارگاه مطهر رض


برچسب ها: آیینی - موسیقی - آیین - مراسم - برگزاری - فراموشی - استفاده
آخرین اخبار سرویس:

نقاره نوازی؛ آیینی کهن در حرم امام رضا (ع) /1/

نقاره نوازی؛ آیینی کهن در حرم امام رضا (ع) /1/